Tafeltest - Help

Inhoud:

  1. Omschrijving van het programma.
  2. Opstarten.
  3. Instellingen.
    1. De oefeningen bepalen.
    2. Controle en verwerking achteraf.
  4. Spelen
  5. Niet gevonden wat je zocht?

Omschrijving van het programma.

Deze tafeltest biedt de mogelijkheid om de tafels te testen. Zowel de maaltafels als de deeltafels. Je kan zelf kiezen welke tafels geoefend moeten worden. De instellingen bieden nog meer mogelijkheden:

  • Laat je de oefeneningen per 10 verschijnen, of oefening per oefenening?
  • Laat je de leerling na elke reeks zien waar de fouten zaten, of speelt hij gewoon door?
  • Krijgt de leerling zijn score te zien?
  • Laat je het programma een mailtje sturen naar jouw e-mailadres met de gemaakte oefeneningen?
Opstarten.

Bij het opstarten van het programma wordt er gecontroleerd of dit de eerste keer is dat het op die computer geopend wordt. Als dat zo is, opent het instellingen venster. Er moeten dan eerst een aantal instellingen ingevuld worden voor er gespeeld kan worden. Meer info over de instellingen vind je verderop op deze pagina. Als de instellingen ingevuld zijn, krijg je een bericht dat er een leerling mag komen. Deze vult zijn naam in, klikt op OK of duwt op de entertoets en kan beginnen.

Heb je de instellingen al doorlopen op deze PC, dan worden die terug geladen vanuit een bestandje. Je krijgt dan onmiddellijk het bericht dat er een leerling mag komen. Via de link 'toon instellingen' in het naam-invul-venster kan je de instellingen nakijken en eventueel aanpassen.

Je kan dus perfect de instellingen klaar zetten en later op de dag terug naar de website komen en de leerlingen laten werken.

 

Instellingen

Het opgeven van de instellingen gebeurt in twee schermen. In het eerste kies je de tafels, het aantal oefeningen en de weergave. In het tweede de controle, opvolging en verwerking achteraf. Meer details hieronder

De oefeningen bepalen

Duid het juiste vinkje aan om de soort tafels te kiezen.

  • Kies welke tafels je wil testen: de maaltafels, deeltafels of beide.
  • Kies per soort tafels, de juiste tafels. Als je op de knop "alles" klikt, worden voor die soort alle tafels aangeduid. Klik je op "niets", worden alle vinkjes uitgezet.
  • Er is geen mogelijkheid om specifieke tafels te oefenen.

Stel het aantal oefeningen in.

  • Klik op "Alle oefeningen" om alle mogelijke oefeningen te laten maken. Dit is 11 oefeningen per aangeduide tafel.
  • Klik op "De helft" voor de helft van alle mogelijke oefeningen (naar boven afgerond).
  • Gebruik de pijltjes naast het getal om een eigen waarde in te stellen.
  • Of typ iets in.

Bij het kiezen van de oefeningen worden alle mogelijke oefeningen in een reeks gestoken, en daar worden willekeurig oefeneningen uit gekozen. De gemaakte oefeneningen zitten niet meer in de reeks en worden dan ook niet meer aangeboden. Tenzij het aantal te maken oefeningen groter is dan het aantal mogelijke oefeningen. Als de reeks uitgeput is, wordt ze opnieuw gevuld met alle mogelijke oefeningen.

Bij het maken van het programma is er van het principe van een test uit gegaan. Foute oefeningen worden dus niet opnieuw aangeboden.

 Kies de weergave van de oefeningen:

  •  Oefening per oefening, verloop van de reeks:
    • leerling vult uitkomst in,
    • duwt op de enter-toets of klikt op "kijk na" voor controle (als dit bij de instellingen aangeduid is),
    • duwt op de enter-toets of klikt op "volgende"voor de volgende oefening.
  • Toon oefeningen in groepjes van 10, verloop van de reeks:
    • leerling vult de uitkomst van de eerste oefening in
    • duwt op de tab-toets of klikt om naar het volgende invulvak te gaan.
    • leerling vult de uitkomst van de volgende oefening in en herhaalt dit tot alle oefeningen ingevuld zijn
    • pas dan kan er via een muisklilk of de entertoets nagekeken worden (als dit bij de instellingen aangeduid is)
    • door nogmaals op de entertoets te duwen, wordt de volgende reeks opgeroepen. Dit kan ook via de knop "volgende".

Controle en verwerking achteraf.

Op dit scherm kan je aanduiden wanneer de controle moet gebeuren, hoe de leerling over zijn resultaat ingelicht wordt, en of je zelf op de hoogte gebracht wil worden van het resultaat.

 Controle van de oefeningen.

 

  • Na elke oefening.
    • Als er voor "oefening per oefening" gekozen is, wordt er na elke oefening een rood of groen bolletje getoond. De juiste uitkomst wordt niet vermeld.
    • Als er voor "toon oefeningen in groepjes van 10" gekozen is, wordt er na een reeks van 10 oefeningen een controle gedaan. Achter elke oefening komt er dan een groen (=juist) of rood bolletje.
    • Je kan ook kiezen om de score van de leerling te tonen tijdens het maken van de oefeningen of niet.
  • Op het einde van de test.
    • Deze mogelijkheid sluit het dichtst aan bij een test: de leerling ziet niet of hij de oefeningen juist of fout maakt.
  • Hou werktijd bij. Als je deze optie aanvinkt, kan een leerling (en jij) zien hoe lang hij aan de oefeningen gewerkt heeft.

Verwerking achteraf

 Toon score achteraf.

  • Krijgt de leerling zijn score te zien nadat hij zijn reeks oefeningen gemaakt heeft?
  • Je kan ook kiezen om de gemaakte oefeningen te tonen. Naast het overzicht krijg je dan ook de mogelijkheid om de lijst te filteren (alle oefeningen, enkel de juiste of enkel de foute)

Stuur resultaat naar mijn e-mailadres.

  • Vink dit aan als je per gemaakte reeks een e-mail wil krijgen van "tafeltest". In deze mail staat dan (afhankelijk van wat je aanduid bij de opties), de score, de (fout) gemaakte oefeningen en/of de werktijd.
  • Het e-mailadres dient twee keer ingevuld te worden. Dit is een vorm van controle, zo is de kans dat er een fout getypt wordt in het e-mailadres een beetje kleiner.
  • Het ingevuldeadres wordt enkel gebruikt om deze mailtjes te versturen. Het wordt nooit doorgegeven aan derden, of gebruikt om reclame te versturen.

Spelen 

Klik in het instellingenscherm op start om de eesrste leerling te laten spelen. Nadat hij in het dialoogvenster op "ok" geklikt heeft, kan hij zijn naam invullen, op "start" klikken en proberen zo snel mogelijk zo veel mogelijk oefeningen juist te maken.